Belépés
Belépés
Elfelejtettem a jelszavam


Március 15. - Játékos történelem

Március 15. - Játékos történelem

 

Gyakran ütközünk nehézségekbe, amikor a nemzeti ünnepeinkről kell kisebb gyerekeknek beszélnünk. A március 15-ei eseményekkel szerencsésebb helyzetben vagyunk, mert találhatunk néhány olyan történetet, ami gyerekeknek íródott, számos kézműves tevékenységhez is vannak jobbnál jobb ötletek, és az események is könnyen eljátszhatók, elmesélhetők az ő kis nyelvükön.

Ha mesébe ágyazva közelítünk a történelem e jeles napjához, és ezt még mozgásos játékokkal is meg tudjuk fűszerezni, akkor biztosak lehetünk abban, hogy néhány fontosabb esemény megmarad a gyermekek emlékezetében. Ehhez hoztam most nektek néhány ötletet.

 

Kezdjük meseszerűen: Egyszer régen élt egy császár, aki nem volt éppen jószívű. Olyan dolgokat akart rákényszeríteni a magyar emberekre, amiket ők nem szerettek volna. Sok ilyen intézkedése volt, például az is, hogy nem engedte a magyar embereknek, hogy a saját nyelvükön, magyarul intézhessék az ügyeiket. Egy másik nyelvet, a németet kellett használniuk. Képzeljétek csak el, milyen nehézséget okozhatott ez azoknak az embereknek, akik nem beszéltek jól németül, milyen nehezen tudták csak megértetni magukat. Játsszuk is ezt el!

 

Itt játsszunk egy activity játékot. Kisebb gyerekekkel a mutogatást, nagyobb gyerekekkel a körülírást használjuk. Válasszunk ki egy gyermeket és súgjunk a fülébe egy szót. Ezt kell elmutogatnia/körülírnia, a többieknek pedig ki kell találniuk, hogy miről lehet szó. Miután ezt néhányszor eljátszottuk, folytassuk a történetet.

 

Ugye milyen nehéz megértetni magadat, ha nem tudod kimondani azt a szót, amit szeretnél? Mennyivel több időbe telik? Nos, a magyar embereknek elegük lett a császár sanyargatásából, és elhatározták, hogy tesznek ellene valamit. Március 15-én, a reggeli órákban néhány fiatal összegyűlt egy kávéházban, aminek Pilvax volt a neve. Köztük volt Petőfi Sándor is, az egyik leghíresebb magyar költő. Elhatározták, hogy összeírják 12 pontban, hogy mit szeretnének.

 

Ha úgy gondoljuk, akkor fel is olvashatunk néhány pontot, amit az adott korosztály megérthet. Készítsük el a csoport, vagy az osztály 12 pontját. Tartsunk ötletbörzét. Mit kíván a Pillangó csoport? Mit kíván az 1. B osztály? Segítsünk nekik, hogy olyan ötleteket mondjanak, amiket szeretnének, hogy az osztályban, csoportban megvalósuljanak. Kezdetben lehet, hogy nehéz lesz, de utána bizonyosan záporozni fognak az ötletek. Jegyezzük fel ezeket. Ha megvan a 12 kívánság, akkor párokban, vagy kisebb csoportokban, rajzoljanak az egyes kívánságokhoz. Ha kész mind a 12, akkor ragasszuk fel egy kartonra, mint egy plakátot, és tegyük ki a terem falára.

 

Petőfi Sándor, és a többi fiatal is azt szerette volna, ha az ő 12 pontjukat mindenki látja, ezért elmentek egy nyomdába, aminek a neve Landerer-nyomdája volt. Itt kinyomtatták, majd elindultak a Nemzeti Múzeumhoz. Képzeljétek, annak ellenére, hogy esett az eső, egyre több ember csatlakozott hozzájuk!

 

Előző nap kérjük meg a gyerekeket, hogy hozzanak magukkal egy esernyőt. Most mindenki vegye a kezébe az esernyőt, és üljenek félkörbe. Ezt a játékot némán, nagyon odafigyelve kell játszani, egyrészt azért, hogy az esernyővel ne sértsék meg egymást, másrészt ünnepélyességet ad a játéknak. Üljünk a gyerekekkel szembe, és indítsuk el a Nemzeti dal zenés változatát. A gyerekeknek minket kell figyelniük. Nézzünk rá valakire, és biccentsünk egyet a fejünkkel. A kiválasztott kisgyerek feláll, kinyitja az ernyőjét, és lassan sétálni kezd. Most válasszunk egy következő gyermeket, és ezt egészen addig folytassuk, míg mindenki nyitott esernyővel, némán, lassan sétál a teremben. Most ugyanezzel a módszerrel ültessük is le őket. Vagyis ránézünk valakire, ő leül és összecsukja az esernyőjét. Ha mindenki leült, folytassuk a történetet.

 

Látjátok, így nőtt akkor is a tömeg, amíg el nem értek a Nemzeti Múzeumhoz. Ott Petőfi Sándor elszavalta a Nemzeti dalt. Tanuljuk meg mi is közösen az első versszakot!

 

Visszhangszerűen, sorról sorra tanítsuk meg a gyerekeknek a vers első versszakát. Mi mondunk egy rövid sort, ők ismételjék. Játszhatunk olyat is, hogy középre kiteszünk egy alacsony széket, és a gyerekek egymás után ráállnak, miközben utánunk mondják a sorokat. Ezt egyrészt biztos élvezni is fogják, hogy székre állhatnak, másrészt a mozgás megkönnyíti a tanulást is. Pár ismétlés után meséljünk tovább.

 

Az emberek kokárdát viseltek a kabátjukon. Tudjátok milyen a kokárda?

 

Készíthetünk bármilyen kokárdát közösen is, amit ki tudnak tűzni, vagy párban, kisebb csoportban összerakhatják az alábbi képen látott kokárdát is.

Ezután a tömeg elindult a Várba, hogy megmutassák, és valaki aláírja a követeléseiket. Végül pedig egy börtönhöz mentek, ahol kiszabadították Táncsics Mihályt, akit igazságtalanul tartottak fogva.

 

Itt játszhatunk egy négy sarkos játékot. A helyszíneket tegyük ki a terem négy sarkába. A gyerekek álljanak a terem közepére. Fordítsunk nekik hátat, és számoljunk háromig. Addig minden gyereknek oda kell állnia egy képhez. Ugyanahhoz a képhez több gyerek is állhat. Majd mondjuk, hogy stop, ekkor már senki nem változtathat helyet.  A gyerekek együtt kérdezzék: Merre jársz Petőfi Sándor?  Mi válaszoljuk: Éppen a Pilvax Kávéházban vagyok. Majd forduljunk meg. Az(ok) a gyerek(ek) aki(k) a Pilvax Kávéház képe előtt áll(nak), kap(nak) egy pontot. Ez lehet egy korong, babszem, vagy bármi, amit gyűjteniük kell.  Majd ismét beállnak a kör közepére, és folytatódik a játék. A végén számoljuk meg, ki mennyi pontot gyűjtött. Játszhatjuk kiesősre is, ha szeretnénk. Ekkor azok a gyerekek, akik a mondott képnél állnak, kiesnek.

 

Végül fejezzük be a történetet: A nap végére az emberek annyira fellelkesültek, hogy elhatározták, hogy akár az életük árán is, de véget vetnek az idegen császár sanyargatásának. És ekkor elkezdődtek a harcok, hogy elérjék a magyar emberek a szabadságukat.

 

A fent leírt játékok segítségével akár egy egész délelőttöt megtervezhetünk a gyerekekkel, és biztos, hogy lesznek olyan események, amik megmaradnak bennük, emlékezni fognak rájuk, és talán közelebb viszik őket ahhoz, hogy miért is olyan fontos a magyar nemzet számára ez az ünnep.

 

Ha ezt az iskolás korosztállyal még egy látványos lapbook elkészítésével is szívesen kiegészítenétek, akkor azt itt keressétek!



Blog menü


A Mókás Tanítás Csapatának kifejezetten fontos a természetvédelem és a fenntartható, környezettudatos mindennapok éppen ezért kérjük, hogy oldalainkat ne nyomtasd ki. Amennyiben valamilyen tartalmat szeretnél szöveges formában elérni kérjük, hogy vedd fel Velünk a kapcsolatot elérhetőségeink egyikén.

Tegyen a fenntartható mindennapokért!

Köszönjük!

Üdvözlettel, a Mókás Tanítás Csapata