Belépés
Belépés
Elfelejtettem a jelszavam


Játékok, nem csak iskolába készülőknek

Játékok, nem csak iskolába készülőknek

 

Néhány olyan játékot hoztam mostani cikkemben, amik játékosan segítenek olyan területek fejlesztésében, melyekre feltétlenül szüksége lesz a gyermeknek, amikor iskolába kerül. A játékok azonban természetesen nem csak ennek a korosztálynak szólnak! Nagyobb ovisok, és kisebb iskolások ugyanúgy élvezettel vesznek részt ezekben a tevékenységekben, melyek játszhatók csoportos keretek között, de akár otthon, a családdal is.

 

Hol az orrod, hol a füled?

Ez a tréfás mozgáskoordinációs játék roppant egyszerűnek tűnik, pedig nem is olyan könnyű. Hármas ütemű mozgást kell végezni egyenletes ritmusban, 1-2-3 számolásra, folyamatosan: két kézzel combra csapni – taps – keresztbe tett kézzel megfogni ballal az orrot, jobbal a bal fület. Sok nevetéssel járó játék, alkalmas egy fáradt, kedvetlen gyermek felderítésére.

Fejleszthető területek: mozgáskoordináció, összpontosítás, gátlásoldás.

 

Elmegyek, ha nem kérdeztek!

Nagyon fontos, hogy a gyerekek megtanuljanak helyesen kérdezni, és válaszolni a feltett kérdésekre. Ezzel a játékkal gyakorolhatjuk akár azt is, hogy alapvető információkat el tudjanak mondani magukról. A játékos az ajtótól eső legtávolabbi ponttól induljon az ajtó felé. Közben tegyünk fel neki kérdéseket. Ha kérdést kap, akkor meg kell állnia, ha viszont nincs kérdés, tyúklépésben halad az ajtó felé. Ezért nagyon fontos, hogy a kérdések gyorsan kövessék egymást. Ha elért az ajtóig, vége a játéknak. A következő körben a gyerek tegye fel a kérdéseket. Csoportban is játszható játék.

Fejleszthető területek: kapcsolatépítés, feszültségoldás, beszédkészség-fejlesztés, reakciógyorsaság.

 

Mondjuk ketten!

A játék a szöveg – vers vagy mese – és a gesztus szétválasztására épül. Egyik játékos mondja a verset, mesét, történetet, társa pedig mögötte áll, és a szövegmondó hóna alatt előrenyújtva két kezét, gesztusokkal kíséri a szöveget. A szöveg és a gesztus összhangba hozása igazi összpontosítási feladat, mellette pedig remek móka is.

Fejleszthető területek: figyelemösszpontosítás, együttműködés, közérzetjavítás.

 

Figyelj!

Igen kedvelt játék, amit csoportban vagy egyénileg is játszhatunk. Szabálya egyszerű: egy jelre (taps, sípszó, dobütés) tegyél valamilyen hirtelen mozdulatot/mozdulatváltást: egyetlen mozdulatot – és merevedj bele! Két jelre azonban ne mozdulj! Ha csoportban játszunk, akkor kiesés rendszerű játék is lehet belőle.

Fejleszthető területek: önfegyelem, figyelem-összpontosítás, közérzetjavítás, mozgás.

 

Hol ketyeg?

A játék kelléke egy minél hangosabban ketyegő ébresztőóra. A játékost kiküldjük a szobából, az órát pedig elrejtjük oly módon, hogy csak hallani lehessen, látni ne. Behívjuk a keresőt, akinek feladata az órát a hangja után megtalálni. Ehhez mindenkinek nagyon csendben kell lennie. Igen nagy fegyelmező erejű játék, hiszen természetes szabálya a mukkanás, reccsenés, zizzenés nélküli teljes csend. Csoportban játszva alkalmas egy zizgő társaság lecsendesítésére.

Fejleszthető területek: hangmegfigyelés, önfegyelem-erősítés.

 

Hangzó mese

Mondjunk egy mesét a gyermekeknek, lehetőleg állatokról vagy olyan dolgokról, amelyeknek hangjuk, jellegzetes zajuk van (állatok mellett ezek lehetnek járművek, harang, eső szél stb.) Ha a mesélő ilyen dolgokat említ, a gyermek megpróbálja utánozni a hangját.

Fejleszthető területek: hangmegfigyelés, figyelemfejlesztés, reprodukáló érzékszervi játék.

 

Illemkocka

Nyomtassátok ki az alábbi lapot, és hajtogassátok meg a kockát. Dobjatok vele, akár felváltva is, és válaszoljatok a kérdésekre. Remek és játékos lehetőség, hogy a gyermek megtanulja az alapvető illemszabályokat, és azok később természetesek legyenek számára.

Fejleszthető területek: szociális kompetenciák, beszédkészség.

 

 

Asszociációs játék

Ebben a játékban megtanítjuk a gyerekeket az asszociáció szó jelentésére és az asszociáció technikájára: Mondok egy szót – mondj rá egy másikat, ami róla leghamarabb az eszedbe jut. Az asszociációs játékban nincs jó vagy rossz megoldás. Játszhatjuk párban vagy csoportban is.

A legegyszerűbb változatban mindig az utolsónak elhangzott szóra kell asszociálni, így a gondolat különös, kacskaringós utakat jár be.

Nagyobbakkal játszhatjuk azt is, hogy csak egy témán belüli szavakat szabad használni, ami jó módszer például egy témazáró előtti ismétlésre.

Fejleszthető területek: szókincsfejlesztés, figyelem-összpontosítás.

 

Mi változott?

A játéknak több változata is ismert, és a lényege a szűkebb-tágabb környezet megfigyelése. Kérjük meg a gyermeket, hogy alaposan vegyen minket szemügyre. Menjünk ki a szobából és valamit változtassunk meg magunkon. A gyermeknek fel kell fedeznie, hogy mi változott meg. Fordítva is játszhatjuk a játékot.

Egy másik változatban tegyünk ki 7-10 tárgyat a gyermek elé. Alapos megfigyelés után, kérjük meg, hogy csukja be a szemét, vagy menjen ki a szobából. Változtassuk meg néhány tárgy helyét, esetleg el is tüntethetünk 1-2-t. A gyermeknek meg kell neveznie, hogy mi változott meg.

Fejleszthető területek: megfigyelőkészség, memória.

 

Mit láttam a vonatból?

Képeket mutatunk fel egymás után, olyan tárgyakról, amelyeket a vonatablakból láthatunk utazás közben: mindegyiknél 2-3 másodpercet hagyunk a megfigyelésre, majd feltesszük a kérdést: Mit láttál a vonatablakból?

A látott dolgokat a gyermek megnevezheti, lerajzolhatja vagy sorrendbe teheti a képeket.

Fejleszthető területek: memóriafejlesztés, beszédkészség.

 

(Forrás: Add tovább! Drámajátékok 1. osztályosoknak, Candy Kiadó, Veszprém)



Blog menü


A Mókás Tanítás Csapatának kifejezetten fontos a természetvédelem és a fenntartható, környezettudatos mindennapok éppen ezért kérjük, hogy oldalainkat ne nyomtasd ki. Amennyiben valamilyen tartalmat szeretnél szöveges formában elérni kérjük, hogy vedd fel Velünk a kapcsolatot elérhetőségeink egyikén.

Tegyen a fenntartható mindennapokért!

Köszönjük!

Üdvözlettel, a Mókás Tanítás Csapata