Belépés
Belépés
Elfelejtettem a jelszavam


Helyes tanulási szokások kialakítása

Helyes tanulási szokások kialakítása

 

Lassan kezd elmúlni az otthon tanulás varázsa, újdonsága, és egyre több helyről hallom, hogy a gyerekek nehezebben állnak neki a feladatoknak. Ez valahol érthető is a részükről, normál esetben a tanév vége felé amúgy is fáradékonyabbak.

Oroszlány Péter Tanulásmódszertan (Metódus-Tan, Budapest, 2004.) című könyvében remekül leírta, miként alakíthatunk ki helyes tanulási szokásokat. Ezeket szeretném most megosztani veletek, és még ha nem is tudjuk most teljes mértékben szokásokká alakítani, talán néhány helyzetben segítség lehet a gyermekeink számára az utolsó pár hétben.

 

PIHENTEN, FRISSEN FOGJ A TANULÁSHOZ!

A tanulást mindig frissen érdemes elkezdeni. Ezért erre a legjobb időszak, mint az iskolában is, a reggeli órák. Ha túl sok feladatot kapnak, és még délutánra is marad tanulnivaló, a gyerekeknek szükségük van egy kis kikapcsolódásra. Erre a legjobb az önfeledt játék. Nem javasolt viszont a számítógépezés, tévézés vagy az olvasás sem, mert ezek is a tudatukat terhelik. Érdemes inkább fizikai terheléssel járó tevékenységeket vagy lazító, pihentető gyakorlatokat választani.

 

TARTSD RENDBEN A TANESZKÖZEIDET!

Ez tűnik a legegyszerűbb tanácsnak, mégis mennyi gond van a taneszközökkel! Hol ez tűnik el, hol az. Meg kell állni a munkában, mert nincs kéznél a radír, vagy éppen tompák a ceruzák. Egyszer kell csak elhatározni, hogy ez másként lesz. A gyerekeknek magukhoz kell szoktatniuk a tárgyaikat, eszközeiket, és naponta ellenőrizni, hogy hűek maradtak-e hozzájuk.

 

 

TANULÁS ELŐTT TÉGY RENDET MAGAD KÖRÜL!

Ne legyen elől semmi olyan tárgy, ami elvonhatja a figyelmet a tanulástól. Legyen rend az íróasztal környékén és a fiókban is, mivel a külső rendezettség segít abban, hogy a gondolatok is rendben legyenek. Természetesen érdemes a mobiltelefonokat is lenémítani, de a legjobb, ha nincs is a közelükben tanulás közben, és nem csábít arra, hogy elvonja a figyelmüket. Az első lépés a nagy dolgok felé a külső rend.

 

ALAKÍTS KI MAGADNAK JÓ HANGULATÚ TANULÁSI TERET!

A jó hangulatú tanulási tér nem csak a rendet, a tisztaságot és az áttekinthetőséget jelenti, hanem azt is, hogy a tanulási környezet nem sivár és gazdátlan. A szeretett tárgyak, rajzok, festmények, kedves és fontos könyvek növelik a jó érzéseket és kedvet ébresztenek a szellemi munkához.

 

TEKINTSD ÁT MI VÁR RÁD ÉS ALAKÍTS KI OLYAN TANULÁSI RITMUST, AMI A LEGJOBB NEKED!
Fontos, hogy először áttekintsék, egyben lássák, hogy mi vár rájuk aznap. Át kell gondolni, hogy melyikkel mi a teendő, majd célszerű felállítani egy sorrendet. Az, hogy a nehezebb, vagy a könnyebb feladatokkal kezdenek, teljesen egyén függő. Viszont fontos, hogy a hasonló természetű tárgyakat ne tanulják egymás után, mert ezek könnyen kiütik egymást az emlékezetből.

 

 

A TANULÁSHOZ FÉNY KELL!

A hangulatot alapvetően befolyásolják a fényviszonyok. Legjobb a nappali, derített fény, a gyenge megvilágítás azonban álmosít és fárasztja a szemet.

 

TARTS SZÜNETEKET TANULÁS KÖZBEN!

Ha a gyermek nagyon elfárad és úgy érzi, hogy nem megy tovább a munka, lassú a tempó, sok a hiba, abba kell hagyni néhány percre a tanulást akkor is, ha a tervek szerint még nem lenne jogos a pihenés. Bosszankodás, idegeskedés helyett sokszor elég néhány perc mozgás, lazítás, fizikai tevékenység, és a gondolatok szinte maguktól kitisztulnak, vagy az emlékezet valamelyik rejtett zugából felszínre kerül a megoldás. Lélektani kísérletekből az derült ki, hogy egyórai munka után 10-15 perces szünetek tartása a legcélszerűbb. Előfordul, hogy egy-egy tárgyra, különösen, ha abból több van feladva, tanulás közben ráun a gyermek. Ilyenkor gondolkodás nélkül félre kell tenni, nem szabad kínlódni. Át kell térni a következő tantárgyra, majd bizonyos idő elteltével vissza az előzőre.

 

PIHENTESD IDŐNKÉNT A SZEMEDET IS!

Nem szabad megfeledkezni a szemek pihentetéséről sem. Néha ki kell nézni a könyvből a távolba, vagy hasznos a tenyerezés is: mind a két szemet eltakarni tenyérrel egy percre.

 

ÉRDEMES FEGYELMEZETTEN VISELKEDNI!

Az önfegyelem sokkal méltóbb a gyerekekhez, mintha a tanárnak vagy a szülőnek kellene kívülről, kényszerrel hatni rá, hogy végre munkához lásson. Le kell győzni a kedvetlenséget. Ha valamit nem ért vagy nem tud megoldani, érdemes újból, türelemmel nekirugaszkodni, majd végül segítséget kérni.

 

 

TANULÁS KÖZBEN NE EGYÉL, EVÉS KÖZBEN NE OLVASS!

Ez a kétféle tevékenység egymás ellen hat: vagy az ételt élvezzük, vagy a tanulásra figyelünk. Ha a gyermek megéhezik, inkább tartson szünetet, és étkezzen nyugodt körülmények között. Nem javasolt a tanulás közbeni nassolás sem. Ha viszont végzett egy nehezebb anyaggal, megjutalmazhatja magát, és talán a gyorsan felszívódó szénhidrátok is frissítik az agyműködését. Helyes szokás az is, ha citromos vízzel frissítik magukat.

 

OSZD BE JÓL AZ IDŐDET, KÉSZÍTS IDŐTERVET!

Az idővel való jó gazdálkodás a nyugodt élet alapja. A jó időbeosztást érdemes minél hamarabb megtanulni, hogy elkerüljék a kapkodást és saját maguk túlterhelését. Csak annyit vállaljanak, amennyit örömmel el tudnak végezni. Érdemes néha megfigyelniük önmagukat: mennyi időt töltenek tényleges tanulással, és mennyi a fölösleges időtöltés, ábrándozás.

Hasznos lehet, ha a tanulás megkezdésekor időtervet készítenek: becsüljék meg, mire mennyi időt kell szánniuk, és tervezzék be a szüneteket is.

 

NE CSAK A TANKÖNYVBŐL TANULJ!

A tankönyvi szövegek néha nagyon tömények, sűrítettek és ebből következően szárazak és unalmasak is lehetnek. Az apróbetűs szövegek, a szemelvények vagy kiegészítő olvasmányok sokszor jobban megvilágítják a lényeget, mint a magyarázat. A tananyagot sokszor érdemes könyvekkel, lexikonokkal és a világhálón talált információkkal, videókkal kiegészíteni, mert lehet, hogy sokkal inkább megkönnyítik a tanulás folyamatát, ráadásul időtöltésnek is kitűnő!



Blog menü


A Mókás Tanítás Csapatának kifejezetten fontos a természetvédelem és a fenntartható, környezettudatos mindennapok éppen ezért kérjük, hogy oldalainkat ne nyomtasd ki. Amennyiben valamilyen tartalmat szeretnél szöveges formában elérni kérjük, hogy vedd fel Velünk a kapcsolatot elérhetőségeink egyikén.

Tegyen a fenntartható mindennapokért!

Köszönjük!

Üdvözlettel, a Mókás Tanítás Csapata