

A szabályok egy közösségben nagyon fontosak ahhoz, hogy pozitív légkört teremtsünk a gyerekek között. Azonban a szabályok kialakítása nem biztos, hogy mindig mindenkinek egy kellemes feladat. Frusztráló, lehangoló lehet, ha időnk nagy része azzal telik, hogy csak ülünk, és arról beszélgetünk, hogy mit miért nem szabad csinálni, mi a helyes viselkedési forma bizonyos szituációkban. Sokkal jobb lenne ezeket a helyzeteket megelőzni, és a szabályokat úgy kialakítani, hogy az mindenkinek megfelelő és betartható legyen.
Ebben a cikkben egy csokorra való olyan szabályt hoztam, amik egyrészt inkább pozitív töltetűek, másrészt nem okoz nehézséget a betartásuk és könnyen érthetőek. Arra is hoztam ötleteket, hogy miként tudjuk a szabályokat közösen, játékos módon megalkotni.
Nézzük először is azt a listát, melyek olyan szabályokat tartalmaznak, melyek elsősorban inspirálják a gyermekeket a helyes magatartásra. Érdemes ezek közül kiválasztani néhányat, és bátorítani, segíteni a gyerekeket ezek követésére. Az alábbi lista elindíthat bennünk, illetve a gyerekekben is egy olyan folyamatot, amelyek segítségével saját szabályainkat is megalkothatjuk, amik passzolnak a mi kis közösségünkhöz.
Íme a lista:
Hogyan alkossuk meg a saját szabályainkat?
Minden közösség más. Fontos, hogy ismerjük a ránk bízott gyerekeket, és a szabályokat az ő magatartásukhoz, problémáikhoz szabjuk. Szükségünk van olyan szabályokra, amelyek pozitív töltetűek, és olyanokra is, amelyek világosan megfogalmazzák, hogy hol a határ bizonyos szituációkban. A szabályok ne legyenek negatívak! Törekedjünk arra már a szabályok megfogalmazásánál, hogy azok a gyermeki kíváncsiságot, a kreativitást és a tanulást szolgálják. Leginkább arról kell szólniuk, hogy a tanulók mit tudnak megcsinálni, és nem arról, hogy mit kell elkerülniük. Ha túl sok a tiltás, nehezebb a szabályok betartása, és a gyermek folyton azon aggódhat, hogy mikor csinál valami rosszat.
És a közösség is változhat! Menet közben is kiderülhetnek olyan dolgok, amelyekre a gyerekek nagyobb részének jobban oda kellene figyelnie, vagy gyakrabban okoz problémát egy-egy viselkedés. Ilyenkor bátran változtassunk a már megalkotott szabályokon, bővítsük vagy alakítsuk át azokat.
Hozzuk meg közösen a szabályokat!
Számos előnye van annak is, ha a gyerekeket is bevonjuk a szabályok felállításába. Már maga a folyamat is összehozza a közösséget. Ha elmondhatják a véleményüket, jobban megismerjük azt, hogy mi az, ami esetleg nekik zavaró, amin ők változtatnának. Értékesnek és nem kívülállónak fogják magukat érezni. Megfigyelhető az is, hogy a gyerekek által hozott szabályokat sokkal inkább betartják, mint azokat, melyek külső kényszerből jönnek. Ráadásul könnyebben meg is értik azokat, nem utolsó sorban pedig a szabályok be nem tartásánál hivatkozhatunk arra, hogy azokat ők maguk, közös megegyezéssel állították fel.
Ötletek a szabályok megalkotására
Ötletbörze
Adjunk a gyerekeknek post-it lapokat, és kérjük meg őket, hogy írják le, hogy ők milyen szabályokat szeretnének a listára. Leírhatják azt is, hogy milyen szerintük egy ideális közösség – mindenki kedves egymással, segítik egymást, figyelmesek, meghallgatják egymást stb.
Tegyük a cetliket a táblára, és menjünk közösen végig rajtuk. Vegyük ki azokat, melyek esetleg nem valósíthatóak meg valamilyen oknál fogva, vagy éppen kevésbé fontosak. Ha valamelyik kérdésben nehéz a döntés, bocsássuk szavazásra. Majd állítsuk össze közösen a listát. Így bevontuk a gyerekeket a szabályalkotás összes lépésébe.
A szabályok miértje
Ezt a feladatot akár kisebb csoportokban is megoldhatják a gyerekek. Egy lap tetejére írjanak fel egy általuk fontosnak tartott szabályt. Alá pedig írjanak három olyan okot, amiért szerintük fontos ennek a szabálynak a betartása.
Utána közösen beszéljük meg az elkészült feladatot, és állítsuk össze a saját listánkat.
Szerződés
Ha összeállítottuk a saját listánkat a szabályokról, nagyobb gyerekekkel akár szerződést is irathatunk. Egy lapra írja le mindenki, hogy mit érez, gondol, neki melyik szabályra kell majd különösen odafigyelnie, és betartania. Leírhatja azt is, hogy mit fog ennek érdekében tenni, és esetleg milyen következményeket kell vállalnia, ha mégis megszegné a szabályt. Végül írja is alá, és ha van kedve, kreatívan ki is dekorálhatja.
Hogyan jelenítsük meg a szabályokat?
Nagyon látványos lehet, ha szakítunk rá időt, és posztert/posztereket készítünk az elfogadott szabályokhoz. Ezt akár csoportmunkában is csinálhatják a gyerekek, lerajzolhatják, vagy képeket kereshetnek az egyes szabályokhoz. Ez a feladat segít abban, hogy könnyebben emlékezzenek rájuk, ha igényes, dekoratív, akkor pedig gyakrabban fognak ránézni, hogy emlékeztessék magukat.
Készíthetünk kártyákat is az egyes szabályokhoz. Például a kártya tetejére felírjuk a szabályt: Mutass tisztelet mások iránt! Alá készítünk egy beszédes rajzot. Alá pedig leírjuk, hogy miként tudjuk ezt a szabályt teljesíteni. Például: Jelentkezek, ha beszélni szeretnék. Nem használok bántó szavakat másokra. Segítek másoknak, ha szüksége van rá. Figyelek arra, aki éppen beszél.
Kisebb gyerekekkel pedig a következő feladatot is választhatjuk: Keressünk képeket, melyeken a gyerekek helyesen, illetve helytelenül viselkednek. Ezeket szétválogatva ragasszuk fel két plakátra, miközben megbeszéljük, hogy melyik
viselkedés miért helyes, illetve helytelen. Majd tegyük ki a terembe, jól látható helyre.
Szabályok és következmények
Ha a közösen megalkotott szabályokat nem követjük, akkor azok következménnyel járnak. Viszont nagyon fontos megtalálni az egyensúlyt a szankciók és a jutalmazások között. A szankciókat akár megbeszélhetjük a csoportban közösen is, ugyanígy a jutalmazásokat is. Fontos tudni azonban azt is, hogy néha a büntetés csak ronthat a helyzeten. Így – ha csak nem kirívó a szabályszegés -, segíthetjük azzal is az illetőt, hogy újra átbeszéljük a szabályt, és megtanítjuk neki (akár szituációs játékokon keresztül), hogy mi a helyes magatartás, viselkedés, mit kellett volna másképp tennie. Rendelhetünk mellé egy segítőt is, aki figyelmezteti néha a szabályok betartására.
Bizonyos szabályok betartása minden élethelyzetben és életkorban fontos, azonban ezt meg kell tanítani a gyerekeknek, hogy könnyebb és boldogabb életük legyen egy közösségben.